Skip to content

Het autodemontagebedrijf: Used Car Parts

Martijn Pronk is de eigenaar en oprichter van Used Car Parts in Swifterbant: “Wij zijn in 2021 gigantisch gegroeid. We hebben een pand gekocht dat 7.000 vierkante meter groot is en geheel overdekt. Ook qua personeel zijn we geëxplodeerd: we groeiden van zeven naar 25 man. Zonder de coronacrisis was het wellicht nog beter gegaan, maar dat zul je nooit weten. Eén ding is zeker: ik kan niet zeggen dat we er last van hebben gehad.”

Bij Used Car Parts vindt 95 procent van de activiteiten binnen plaats. Ook is er dankzij de nieuwe huisvesting maximale opslagcapaciteit gecreëerd. “Eigenlijk zijn we meer een internetwebshop dan een autodemontagebedrijf geworden, al demonteren we alle onderdelen natuurlijk wel zelf van de wrakken die binnenkomen.”

Het bedrijf werkt met verschillende afdelingen: demontage, fotografie, voorraadbeheer, schoonmaken en reinigen, verpakken en verkoop, waarbij alle personeelsleden hun eigen taak hebben en processen zoveel mogelijk geautomatiseerd verlopen.

Core business

Om de onderdelen in vrijwel nieuwstaat te kunnen verkopen, wordt er bij Used Car Parts gewerkt met de laatste technieken. Zo worden onderdelen na de eerste schoonmaakbeurt nog een keer gereinigd door middel van droogijsstralen, een volledig droge en milieuvriendelijke reinigingstechniek. “Zodra het droogijs het product raakt, verdampt het. Zo breng je de delen die kunnen worden hergebruikt vrijwel terug in de originele staat. Na de reiniging worden er professionele foto’s van het onderdeel gemaakt. Dan gaat het in een sealbag en plaatsen we er de juiste omschrijving plus bijbehorende classificaties bij, zodat klanten het product makkelijk online kunnen vinden.”

Netjes verpakken, net zoals je een nieuw onderdeel verpakt, vindt Pronk belangrijk. “We zijn met onze internetbestellingen echt een volgende fase ingegaan. Orders die binnenkomen, worden netjes vacuümgetrokken ingepakt, en elke dag om 16:00 uur staat DHL op de stoep om alles op te halen. Het is niet meer iets wat we erbij doen; het is onze core business geworden.”

Focus en continuïteit aanbrengen

Door alleen onderdelen te verkopen die in de webshop staan, kun je volgens Pronk ook reëlere prijzen vragen. “Vroeger kwamen klanten weleens op het bedrijf langs voor een onderdeel, maar dat leidt toch af van je werk. Ook weet je dan vaak niet of je te veel of juist te weinig vraagt. Als het niet bij onze voorraad in de webshop staat, is het er niet – ook al staan er nog een aantal wrakken buiten die nog gedemonteerd moeten worden. De focus en continuïteit die we daardoor hebben aangebracht, zijn een voorwaarde om als bedrijf zo te kunnen groeien. Op deze manier verkoop je veel meer onderdelen dan wanneer je de wrakken buiten op je terrein zet.”

Naast het verkopen van zoveel mogelijk onderdelen, krijgt het bedrijf voor hun wrakken ook een hogere prijs bij het shredderbedrijf. “Dat is omdat wij onze wrakken volledig kaal gestript zonder restafval afvoeren. Echt het kleinste knopje of schakelaartje gaat eraf, waardoor het shredderbedrijf dat niet meer hoeft af te voeren en te recyclen. Dan krijg je de volle ijzerprijs en die is op het moment erg goed. Ja, we kijken terug op een enorm goed jaar, waarin we een totaal ander concept hebben opgezet en inmiddels aan heel Europa onderdelen leveren.”

De focus en continuïteit die we hebben aangebracht, zijn een voorwaarde om als bedrijf zo te kunnen groeien. Op deze manier verkoop je veel meer onderdelen dan wanneer je de wrakken buiten op je terrein zet

Martijn Pronk
Eigenaar Used Car Parts

 

Het shredderbedrijf: HKS

Volgens Stefan van der Wekken, directeur van shredderbedrijf HKS, was 2021 een jaar waarin de records zijn medewerkers om de oren vlogen; met name de vraag naar grondstoffen en de prijs van metalen schoten omhoog. Zakelijk gezien ging het fantastisch. Door het overlijden van twee collega’s werd de onderneming echter helaas ook flink negatief getroffen.

Meer autowrakken verwerkt

Van der Wekken: “We hebben vorig jaar een flinke instroom, hoge producties en goede resultaten behaald, maar het overlijden van onze collega’s heeft veel impact gehad. Ik vind het mooi hoe we ondanks het verdriet de business toch hebben weten voort te zetten. Zo hebben we meer autowrakken dan ooit verwerkt en vlogen de prijzen voor metaal de pan uit.” De directeur van HKS gelooft zelfs dat de pandemie een positief effect heeft gehad op de metaalrecyclingsector. “De schaarste in de markt heeft de prijs van grondstoffen omhooggestuwd.”

Het verwerken van restmetalen

De ontwikkeling dat autowrakken steeds kaler worden aangeleverd, vindt de shredder niet louter positief. “Wij zijn als shredderbedrijf heel goed in staat om de laatste restmetalen, zoals koper, op een hoogwaardige manier te recyclen. Bij een autodemontagebedrijf is dat vaak toch handwerk, terwijl wij daar geavanceerde machines voor hebben staan. Wanneer alle metalen al verwijderd zijn, wordt een autowrak voor ons steeds minder waard.”

Hoe en hoeveel autowrakken er worden aangeleverd is iets waar het shredderbedrijf zelf minimaal invloed op heeft. “Wij verwerken wat er vrijkomt uit de markt.”

Kunststofrecyclinglijn

Naast het doorvoeren van innovaties in de verwerking van metaal- en reststromen wil HKS in 2022 een extra kunststofrecyclinglijn gaan bouwen. Van der Wekken: “Ketensamenwerking is hiervoor heel belangrijk. Om alle verschillende soorten plastics die er zijn hoogwaardig te kunnen recyclen, moeten we nog intensiever gaan samenwerken als autodemontage- en shredderbedrijven en ARN.” Als voorbeeld van een mooie nieuwe samenwerking noemt hij glasdemontage bij de autodemontagebedrijven. “Als shredderbedrijf ontvangen wij het liefst autowrakken zonder glas.”

Wie zich bij ARN aanmeldt voor glasdemontage doet mee aan de zogenoemde Glasindicator. ARN doet op het autodemontagebedrijf een telling van het al aanwezige glas in bijvoorbeeld wrakken en losse portieren en plaatst een speciale container waarin al het gedemonteerde glas wordt verzameld. Vanaf dat moment demonteert het autodemontagebedrijf al het glas uit de aangeleverde wrakken. “Als een autodemontagebedrijf een Glasindicator heeft, accepteren wij als HKS alleen nog autowrakken van dat bedrijf zónder glas.” Voor deze autowrakken wordt een hoger bedrag betaald. ARN regelt dat de volle glascontainers worden vervoerd naar een glasrecyclingbedrijf, dat er weer zuivere grondstoffen voor onder andere flessen en isolatiemateriaal van maakt.

Ketensamenwerking

Niet alleen op het gebied van glasrecycling, maar op allerlei gebieden zijn de lijntjes tussen HKS en ARN kort. “We werken intensief samen, ook omdat we natuurlijk in 2020 de fabriek in Tiel hebben overgenomen.” Hoewel het zakelijk gezien een goed jaar was, ziet Van der Wekken toch uitdagingen voor de toekomst. “De samenstelling van auto’s verandert. Hoewel we tot nu toe steeds in staat zijn geweest om ons machinepark en processen zo aan te passen dat we nog steeds die hoge recyclingpercentages kunnen halen, wordt dat voor sommige afzetstromen, zoals plastics, steeds lastiger. Vandaar dat die ketensamenwerking zo belangrijk is!”

Wij zijn als shredderbedrijf heel goed in staat om de laatste restmetalen, zoals koper, op een hoogwaardige manier te recyclen

Stefan van der Wekken
Directeur HKS

ARN in de samenwerking met ketenpartners

‘Zeker geen business as usual’

Erik van der Zwet-Slotenmaker van ARN: “Vergeleken met 2020 was 2021 een beter jaar voor de demontagebedrijven. Ondanks de verschillende lockdowns bleef onze branche open, al was het zeker geen business as usual. Een gevolg van het massaal thuiswerken was namelijk dat er ook minder schade-auto’s waren en daardoor ook minder onderdelen nodig waren. Toch hebben de meeste bedrijven die bij ARN zijn aangesloten niet al te grote omzetverliezen geleden. Dat er minder aan de balie werd verkocht, werd voor veel bedrijven gecompenseerd door een groeiende online verkoop. Als ARN kijken we redelijk positief terug. Wat mij momenteel grote zorgen baart zijn de hoge prijzen die betaald worden voor autowrakken en bijvoorbeeld katalysatoren. Dit is een marktprijs maar brengt onbedoeld heel andere krachten in beweging waardoor onze demontagebedrijven, door (oneerlijke) concurrentie, minder wrakken of in ieder geval minder complete wrakken binnenkrijgen.  Persoonlijk vind ik het mooi dat ik vier nieuwe contractanten heb mogen verwelkomen. Sowieso was het fijn om weer bedrijfsbezoeken te kunnen doen; dat was in 2020 wel anders.”

Vergeleken met 2020 was 2021 een beter jaar voor de demontagebedrijven. Ondanks de verschillende lockdowns bleef onze branche open, al was het zeker geen business as usual. Een gevolg van het massaal thuiswerken was namelijk dat er ook minder schade-auto’s waren en daardoor ook minder onderdelen nodig waren. Toch hebben de meeste bedrijven die bij ARN zijn aangesloten niet al te grote omzetverliezen geleden

Erik van der Zwet-Slotenmaker,
Accountmanager  ARN
 

Sustainable Development Goals

Voor het vierde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.