Skip to content

Hoewel er geen specifieke opleiding tot autodemonteur is, doet het vak er wel degelijk toe. Van de mensen die in de automotive sector werken, is zo’n 10 procent werkzaam bij een bedrijf in de autorecyclingsector. Albert de Boer: “Om voorbereid te zijn op de flinke hoeveelheid elektrische auto’s die in de toekomst hoogwaardig gerecycled zullen worden, moeten de huidige medewerkers getraind en regelmatig bijgeschoold worden. Om de continuïteit van je bedrijf te waarborgen, is het daarnaast van belang om voortdurend te investeren in jonge mensen. Zij zijn de werknemers van de toekomst.”

 

Werknemers van de toekomst binnenhalen

De ondernemer uit Stadskanaal weet al jaren succesvol werknemers van de toekomst aan Reclycar te binden. De Boer: “Onze ervaring is dat techniekstudenten denken dat ze aan nieuwe auto’s mogen gaan sleutelen als ze bij een garagebedrijf stage gaan lopen. Die bedrijven hebben echter een verantwoordelijkheid naar hun klanten, dus in de praktijk mogen stagiairs daar minder sleutelen dan bij een autodemontagebedrijf. Wij geloven dat deze studenten meer met hun handen leren dan uit boeken. Bij ons kunnen ze de theorie die ze op school hebben geleerd in de praktijk brengen.”

Hoe zit het met een versnellingsbak, hoe verhouden tandwielen zich tot elkaar? Bij een autodemontagebedrijf kunnen studenten precies zien hoe een auto in elkaar steekt. “Ze leren daardoor niet alleen veel, maar zo kunnen ze ook al op jonge leeftijd enthousiast raken voor dit prachtige vak”, stelt De Boer. “Daarbij is het nu al lastig om aan personeel te komen, en de verwachting is dat dit de komende jaren alleen nog maar lastiger wordt. Door stagiairs aan je te binden, haal je ze al jong binnen en creëer je een warm bad voor ze. Wij zien in onze directe omgeving dat het voor bedrijven die niet met stagiairs werken lastiger is om aan de juiste mensen te komen.”

Eventuele drempels weghalen

Een ander voordeel van het op jonge leeftijd binnenhalen van studenten is volgens De Boer dat je ‘een drempel’ weghaalt. “Sloperijen hadden ooit een wat minder positief imago. Je merkt dat dat imago vooral nog bij de ouders van studenten leeft. Als diezelfde ouders zien hoe goed en netjes alles tegenwoordig bij autodemontagebedrijven is geregeld, neem je die drempel weg.” Het bedrijf begint daarom letterlijk bij de jongste jeugd: basisschoolleerlingen. “We verzorgen rondleidingen voor deze leerlingen en stellen ze een aantal vragen die ze in groepjes moeten beantwoorden. Door het spelelement en door er een winnaar aan te koppelen, letten ze nog beter op.”

Nog een pluspunt van het werken bij een demontagebedrijf ten opzichte van een baan bij een garagebedrijf: om vijf uur kun je stoppen en de volgende dag gewoon weer verdergaan waar je gebleven was. “Bij een garage is er vaak druk, omdat klanten aan het einde van de dag hun auto komen ophalen.”

Wij geloven dat deze studenten meer met hun handen leren dan uit boeken. Bij ons kunnen ze de theorie die ze op school hebben geleerd in de praktijk brengen

Albert de Boer
Directeur Reclycar

 

Het vak wordt complexer

Veranderingen in de samenstelling van auto’s hebben gevolgen voor de werkzaamheden van autodemonteurs. “Auto’s worden complexer, en daarmee het vak ook”, zegt De Boer. “Dat maakt ons werk eigenlijk alleen maar leuker en afwisselender. Zo hebben we niet alleen een demontage-afdeling, maar ook een magazijn, een afdeling verkoop en een afdeling internetmarketing. Tijdens een stage kunnen studenten ontdekken welk aspect ze het meest aanspreekt. Wil je daadwerkelijk demonteren? Of wil je liever onderdelen verkoopklaar maken of juist verkopen?”
 

Trainingen en cursussen

Hoewel er naast de opleiding tot automonteur dus geen opleiding wordt aangeboden die zich volledig richt op de autodemontage, is er wel een flink trainings- en cursusaanbod voor mensen werkzaam bij een autodemontagebedrijf. Zo heeft ARN samen met Innovam een training ontwikkeld in veilige demontage van elektrische auto’s. Door deze training te doen voldoen demonteurs aan de actuele eisen die gelden voor het veilig werken aan e-voertuigen op basis van de NEN 9140-norm. Als de training met goed resultaat is afgerond, ontvangt de deelnemer het certificaat ‘Veilig demonteren van e-voertuigen’. ARN vergoedt de trainingskosten voor één persoon per bij ARN aangesloten autodemontagebedrijf. Voor de tweede en derde persoon geldt een gedeeltelijke vergoeding. De Boer geeft aan dat cursussen vanuit autofabrikanten vaak slechts beschikbaar zijn voor dealerbedrijven. “Fabrikanten houden hun data veelal voor zichzelf. Het zou ons als autodemontagesector helpen als zij daarin opener zouden worden.”
 

Samenwerking met ROC

De Reclycar-directeur laat zijn mensen niet alleen opleiden door Innovam, maar ook bij lokale ROC’s. “We hebben een warme band en een hechte samenwerking met diverse ROC’s. Zo nemen we niet alleen studenten af van deze beroepsopleidingen, maar leveren we ook voertuigen en onderdelen aan de afdeling autotechniek, die voor praktijktrainingen worden gebruikt. Ook weten ze ons te vinden als ze bijvoorbeeld een student met een rugzakje hebben. Zo heeft er onlangs een jongen met een taalachterstand bij ons meegelopen in het magazijn, om zich zo de verschillende benamingen eigen te maken.”
 

Regionaal trainen effectief

De Boer is een groot voorstander van regionaal trainen. “Als iedereen zijn personeel lokaal laat scholen, scheelt dat reistijd. Dat neemt voor veel werknemers en werkgevers de drempel voor deelname weg. Bovendien is het duurzamer.”

Ondanks zijn al intensieve rol in het stimuleren van jong talent ziet De Boer nog goede mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. Dit jaar gaat hij met zijn bedrijf kijken hoe de samenwerking met ROC Noorderpoort nog verder kan worden verbreed. “We kijken hoe we ook andere ROC’s kunnen laten aansluiten, zodat je als branche cursussen kunt gaan ontwikkelen die nog beter aansluiten bij de praktijk. Zo zorgen we er samen voor dat we klaar zijn voor wat er straks gaat komen!”

 

We kijken hoe we ook andere ROC’s kunnen laten aansluiten, zodat je als branche cursussen kunt gaan ontwikkelen die nog beter aansluiten bij de praktijk. Zo zorgen we er samen voor dat we klaar zijn voor wat er straks gaat komen!

Albert de Boer
Directeur Reclycar

Meer over Reclycar
Reclycar is al ruim 25 jaar gevestigd in Stadskanaal. Het autodemontagebedrijf  is een begrip in de wijde omgeving. Inmiddels werken er tien werknemers op het twee hectare grote terrein, waar jaarlijks zo’n 800 tot 1.000 voertuigen worden verwerkt. In het magazijn liggen zo’n 50.000 onderdelen, die via een zestalige webshop worden aangeboden aan internationale klanten. In het schooljaar 2020/2021 werd Reclycar door een vakjury namens ROC Noorderpoort uitgeroepen tot het eerste én het beste leerbedrijf in beroepspraktijkvorming.

Sustainable Development Goals

Voor het vierde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.