Skip to content

Paul Dietz, de opvolger van Ingrid Niessing, is onlangs vijftig jaar geworden. Met een technische auto-opleiding op zak is het niet verwonderlijk dat hij thuis in zijn garage graag sleutelt aan klassieke auto’s, aan Mini’s om precies te zijn. Dietz: “Ik zet mijn Mini uit 1973 geregeld op de brug. Er zijn niet veel hobbyisten met een eigen hefbrug; ontzettend leuk en handig om te hebben.”

Schat aan ervaring

Paul Dietz brengt een schat aan ervaring mee naar Breukelen. Bij de RDW had hij diverse leidinggevende functies, zoals divisiemanager Toezicht en Beoordeling. De overstap naar ARN komt voor Dietz op een goed moment. “ARN is een prachtige kans. De rol van de organisatie, de uitdagingen waar de recyclingketen voor staat: het is een geweldige plek waar ik graag mijn bijdrage aan ga leveren.”

Hoe gaat hij deze toch wel forse uitdagingen aan? “Op een ontspannen wijze en door goed te luisteren stappen vooruit te zetten, met oog voor ieders belangen en mogelijkheden. Als alle partijen in de keten transparant zijn en elkaars belangen begrijpen, dan is dat het begin van vooruitgang. Dialoog en begrip, dat zijn voor mij sleutelwoorden. Ik vind oprecht: als je elkaar begrijpt, is een probleem al voor de helft opgelost. Ik hoop daarin een belangrijke bijdrage te kunnen leveren.”

ARN is een prachtige kans. De rol van de organisatie, de uitdagingen waar de recyclingketen voor staat: het is een geweldige plek waar ik graag mijn bijdrage aan ga leveren

Paul Dietz
Per 18 april 2022 Algemeen directeur ARN

Luchtballonnen doorprikken

Hoe denkt hij over die belangen? “Globaal gezegd: de ene groep vindt dat recycling niet te veel mag kosten, de andere vindt dat kwaliteit een investering waard is – met talloze variaties op deze visies. Ik vind het oprecht leuk om met elkaar de uitdaging aan te gaan.” Met Dietz als bruggenbouwer? “Daar begint het wel. We zullen elkaar moeten vinden als we ook op de langere termijn stappen vooruit willen zetten. Hier en daar luchtballonnen herkennen en soms gezamenlijk doorprikken. En serieuze onderwerpen ook serieus op de agenda zetten.”

Dietz is van plan om een actieve rol in het krachtenveld te spelen. Met een mening, met ideeën, maar ook met de behoefte om mensen de ruimte te geven. “Ik ben van nature erg nieuwsgierig en ik vínd ook iets van dingen, maar wel altijd met realiteitszin. Ik wil mensen in de recyclingketen op de juiste momenten prikkelen om ook de andere kant van de medaille te bekijken én te begrijpen.”

Onder de indruk van ARN

Hoe kijkt Dietz naar recycling en de circulaire economie? “Ik ben mij, op het moment van dit gesprek, nog volop aan het inlezen. Ik zit nog in mijn inwerkperiode. Ik ben onder de indruk van ARN als organisatie. Er is heel veel gebeurd de afgelopen jaren. Ingrid Niessing laat echt een formidabel instituut achter. Ik ben ook onder de indruk van de doordachte wijze waarop ARN werkt met drie toekomstscenario’s: de conventional car, de connected car en de circular car. Dat gaat niet meer alleen over vandaag en morgen: er is flink doorgedacht over de toekomst. Ik herken de scenario’s, waarbij ik het scenario van de circulaire auto het meest prikkelend en aansprekend vind. Het is zeker niet ondenkbaar dat een disruptief bedrijf hoge ogen gaat gooien met een volledig circulaire auto. Een auto die iets meer mag kosten en waar mensen bewust voor kiezen. Maar wie gaat het doen?”

We worden ons steeds meer bewust dat als we niet oppassen de grondstoffen in deze wereld opraken. Mede daarom is recycling zo belangrijk, omdat we op die manier deze grondstoffen weer terugwinnen

Paul Dietz
Per 18 april 2022 Algemeen directeur ARN

Grondstoffen raken op

Hoe ziet de wereld er over tien jaar uit? “We worden ons steeds meer bewust dat als we niet oppassen de grondstoffen in deze wereld opraken. Mede daarom is recycling zo belangrijk, omdat we op die manier deze grondstoffen weer terugwinnen. In de automotive wereld werden onderwerpen als duurzaamheid en milieu heel lang als ‘moeilijk’ gezien. Gelukkig zijn wij daar nu ver voorbij. Er is geen ontkomen meer aan: we moeten meer vanuit een langetermijnblik naar onze wereld kijken.”

Reputatie behoeft bijstelling

“De auto krijgt er in de publieke opinie steevast flink van langs. Die reputatie behoeft enig werk, enige bijstelling ook. Mijn mening: we zijn in staat om auto’s voor maar liefst 98,7 procent te recyclen en dat is iets om echt trots op te zijn. Nederland en ARN zijn koploper. Ik ben onder de indruk van wat er in 25 jaar is bereikt en van de positieve associaties die velen binnen en buiten de keten met ARN hebben.”

Uitdagingen voor de komende jaren

Wat zijn de uitdagingen die Dietz bij ARN wil aangaan? Zonder aarzelen: “De elektrische auto en de aandrijfbatterijen die de komende jaren in grote aantallen gerecycled moeten gaan worden. Ik rijd zelf nu bijna vijf jaar elektrisch en als ik onderweg naar Breukelen om mij heen kijk, ben ik onder de indruk van het aantal elektrische auto’s op de weg. Over zoveel jaar zullen al die batterijpakketten hoogwaardig gerecycled moeten worden. Hier bereiden we ons als sector uiteraard al op voor.”

 

Sustainable Development Goals

Voor het vierde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’.