gecombineerde balans en gecombineerde winst- en verliesrekening
Financieel verslag 2021
Bij ARN staat alles in het teken van de verantwoorde en hoogwaardige recycling van auto’s. Als uitvoeringsorganisatie faciliteren we de autorecyclingketen: van de inname van demontage auto’s tot en met het nuttige hergebruik van onderdelen en grondstoffen.
Stichting Auto Recycling Holding
Totaal
2021
Totaal
2020
Gecombineerde balans per 31 december
(na resultaatbestemming in euro)
1. Immateriële Vaste Activa
301.362
316.874
2. Materiële Vaste Activa
110.182
142.017
3. Financiële Vaste Activa
83.644.213
69.509.728
Totaal vaste activa
84.055.757
69.968.619
4. Vorderingen
9.138.297
9.668.304
5. Liquide Middelen
11.383.885
12.599.176
Totaal vlottende activa
20.522.182
22.267.480
Totaal activa
104.577.939
92.236.099
6. Eigen vermogen
14.521
14.521
Totaal eigen vermogen
14.521
14.521
7. Fonds recyclingbijdrage
65.468.983
62.920.646
8. Fonds beheer batterijen
29.201.784
22.299.123
9. Voorzieningen
6.650.000
3.100.000
10. Langlopende Schulden
9.666
9.711
11. Kortlopende Schulden
3.232.985
3.892.098
Totaal schulden
104.563.418
92.221.578
Totaal passiva
104.577.939
92.236.099
Gecombineerde winst- en verliesrekening
(in euro)
12 Opbrengst Recyclingbijdrage
15.037.326
11.869.973
13. Opbrengst beheerbijdrage batterijen
6.401.741
7.304.153
14. Opbrengst beleggingen
5.553.369
3.541.846
15. Overige opbrengsten
86.815
302.340
Totaal opbrengsten
27.079.251
23.018.312
16. Kostprijs omzet
14.045.698
13.774.902
17. Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
1.325.538
1.469.909
18. Lonen en salarissen
1.441.902
1.652.405
19. Sociale lasten en pensioenlasten
381.003
395.392
20. Afschrijving op vaste activa
135.517
595.589
21. Overige waardeverminderingen
0
2.598.843
22. Rentelasten en soortgelijke kosten
226.347
188.512
Totaal bedrijfslasten
17.556.005
20.675.552
Bedrijfsresultaat
9.523.246
2.342.760
23. Belastingen over het resultaat
-72.248
-74.690
Resultaat na belastingen
9.450.998
2.268.070
Opdracht
Onze opdracht oogt simpel, maar is in de praktijk uitdagend voor zowel ARN als de betrokken ketenpartners: zo effectief en efficiënt mogelijk een 95%-recyclingprestatie bereiken en op die manier de continuïteit van autorecycling waarborgen.
Een optimale duurzaamheidsprestatie is van drie factoren afhankelijk: economie (kosten), ecologie (CO2-footprint) en recyclingpercentage. Bij ARN sturen we doorlopend op een zo goed mogelijk evenwicht tussen deze factoren.
Ontwikkelingen tijdens het boekjaar
Covid-19 crisis
De bedrijfsvoering van ARN Auto Recycling Nederland B.V. is in 2021 beïnvloed door de nog altijd lopende overheidsmaatregelen die het gevolg zijn van de Covid-19 crisis. We hebben de effecten kunnen beperken door het nemen van een aantal kostenbesparende maatregelen en door het stopzetten of uitstellen van enkele projecten.
Algemeen verbindend verklaring
Om onze wettelijke taak voor de milieuverantwoorde recycling van afgedankte auto’s te kunnen uitvoeren, betaalt de koper van een nieuwe personen- of bestelwagen een recyclingbijdrage. Met het in werking treden van de Algemeen verbindend verklaring van de recyclingovereenkomst 2020-2025 per 30 april 2021 is de recyclingbijdrage gaan gelden voor alle auto’s die een Nederlands kenteken krijgen, ook voor de auto’s die worden geïmporteerd. Op basis daarvan is in 2021 voor 374.709 (2020: 410.302) nieuwe voertuigen een recyclingbijdrage in rekening gebracht en voor 231.827 geïmporteerde voertuigen (2020: 0).
De inning van de recyclingbijdrage wordt bij parallelimport uitgevoerd door de RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. Bij het aanvragen van een kenteken voor een parallel geïmporteerde auto betaalt de aanvrager de recyclingbijdrage aan de RDW. De door de RDW ontvangen recyclingbijdragen worden maandelijks afgedragen aan Stichting Auto Recycling. De website www.wemakenerietsmooisvan.nl geeft specifieke informatie over de gewijzigde recyclingbijdrage.
Fusie
Per 10 november 2021 is ARN Auto Recycling B.V. gefuseerd met ARN Holding B.V. waarin ARN Auto Recycling B.V. opgaat in ARN Holding B.V. De naam van ARN Holding B.V. is hierbij gewijzigd in ARN Auto Recycling Nederland B.V.
Bestuurderswijziging
Op 22 december 2021 heeft er een bestuurderswijziging plaatsgevonden bij Stichting Autobatterij Recycling. Hierbij is Stichting Auto Recycling Holding uitgetreden als bestuurder en is de Nederlandse Vereniging ‘De Rijwiel- en Automobiel-Industrie’ toegetreden. De resultaten van deze Stichting in 2021 zijn desondanks toch opgenomen in de gecombineerde balans en winst- en verliesrekening van Stichting Auto Recycling Holding teneinde een goed vergelijk met 2020 mogelijk te maken.
Rapportage
In de gecombineerde balans en in de gecombineerde winst- en verliesrekening zijn de cijfers opgenomen van Stichting Auto Recycling Holding, Stichting Auto Recycling, Stichting Autobatterij Recycling en ARN Auto Recycling Nederland B.V.
De geconsolideerde jaarrekening van ARN Auto Recycling Nederland B.V. is opgesteld op basis van BW 2 Titel 9. De jaarrekeningen van de stichtingen zijn opgesteld op basis van eigen grondslagen. De belangrijkste verschillen met BW 2 Titel 9 zijn de vorming van het fonds recyclingbijdrage, vorming van het fonds beheer batterijen en het niet consolideren van haar groepsmaatschappijen in de jaarrekening van Stichting Auto Recycling.
Toelichting op het financieel jaarverslag 2021
- Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa bestaat uit aangeschafte software en wordt lineair tot nihil afgeschreven in vijf jaar. - Materiële vaste activa
Materiële vaste activa bestaan onder andere uit installaties en andere vaste bedrijfsmiddelen. ARN Auto Recycling Nederland B.V. heeft eind 2021 186 drooglegunits (2020: 191) die bij aangesloten autodemontagebedrijven in bruikleen zijn gegeven. - Financiële vaste activa
Stichting Auto Recycling en de Stichting Autobatterij Recycling hebben het beheer van de beleggingsportefeuille ondergebracht bij twee vermogensbeheerders. De gelden worden belegd in zowel obligatie- als aandelenfondsen. De vermogensbeheerders hebben een defensief en duurzaam beleggingsbeleid meegekregen, afgeleid van het beleggingsstatuut van beide stichtingen. Hierdoor worden de risico’s die met beleggen samenhangen zoveel mogelijk tot een minimum beperkt en wordt duurzaam beleggen gewaarborgd. De verkoop van dochteronderneming ARN Recycling B.V. in 2020 heeft geleid tot een langlopende vordering voor de periode 2023-2025. - Vorderingen
De post vorderingen bestaat voornamelijk uit debiteuren, nog te factureren beheerbijdragen batterijen, een kortlopende vordering als gevolg van de verkoop in 2020 van dochteronderneming ARN Recycling B.V. en overige vorderingen. - Liquide middelen
De gelden van Stichting Auto Recycling Holding, Stichting Auto Recycling, Stichting Autobatterij Recycling en ARN Auto Recycling Nederland B.V. zijn ondergebracht bij kredietwaardige bancaire instellingen. - Eigen vermogen
Het stichtingskapitaal is gestort door de bestuurders RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA en STIBA. Iedere organisatie heeft een evenredig deel van het kapitaal gestort. - Fonds recyclingbijdrage
In het fonds recyclingbijdrage wordt het jaarlijkse stichtingsresultaat van Stichting Auto Recycling verwerkt met betrekking tot het Besluit beheer autowrakken (Bba). Het resultaat met betrekking tot Bba wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en wordt toegevoegd of onttrokken aan het fonds recyclingbijdrage. Het fonds dient voor verwachte en onverwachte toekomstige uitgaven. - Fonds beheer batterijen
In het fonds beheer batterijen wordt het jaarlijkse stichtingsresultaat van Stichting Autobatterij Recycling verwerkt met betrekking tot het Besluit beheer batterijen (Bbb). Het resultaat met betrekking tot Bbb wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en wordt toegevoegd of onttrokken aan het fonds beheer batterijen. Het fonds dient voor verwachte en onverwachte toekomstige uitgaven. - Voorzieningen
Voor de voorgenomen overdracht van de droogleginstallaties aan de autodemontagebedrijven is in 2020 een voorziening gevormd op basis van de te verwachten bijbehorende kosten. In 2021 heeft een dotatie plaatsgevonden voor de uit te keren S&O vergoeding aan autodemontagebedrijven en voor de doorberekende kostenstijging. - Langlopende schulden
De aangesloten autodemontagebedrijven hebben een waarborg gestort voor het gebruik van logoborden. Per 31 december 2021 waren er 213 (2020: 214) autodemontagebedrijven met een aansluitovereenkomst. - Kortlopende schulden.
Kortlopende schulden bestaan voornamelijk uit crediteuren, de post materiaalverplichting autodemontagebedrijven en de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten van HKS Tiel B.V. verminderd met de tweede termijn van de verkoopopbrengst van de PST fabriek.
De post materiaalverplichting autodemontagebedrijven geeft de nog uit te keren demontagevergoeding aan de autodemontagebedrijven en de nog te verwachten kosten voor inzameling en verwerking weer. De verplichting is gekoppeld aan de openstaande materiaalsaldi per bedrijf. Openstaande materiaalsaldi worden veroorzaakt door materialen die zich nog in de voor demontage afgemelde wrakken of aanwezige emballage bevinden, of al wel zijn afgevoerd maar nog niet geclaimd. - Opbrengst recyclingbijdrage
In totaal is in 2021 voor 374.709 (2020: 410.302) nieuw geregistreerde voertuigen een recyclingbijdrage in rekening gebracht en voor 231.827 geïmporteerde voertuigen (2020: 0). - Opbrengst beheerbijdrage batterijen
De beheerbijdrage ligt voor Li-ion accu’s tussen de € 6 en € 135 inclusief btw en is afhankelijk van het gewicht van een accu. De beheerbijdrage voor lood (start)accu’s bedraagt € 0,05 exclusief btw. Over 2021 zijn voor 123.232 (2020: 100.608) batterijen voor elektrische auto’s en voor 1.180.401 (2020: 954.561) lood(start) accu’s beheerbijdragen in rekening gebracht. - Opbrengst beleggingen
De Stichting Auto Recycling en Stichting Autobatterij Recycling hebben haar vermogensbeheerders een defensief mandaat gegeven, dat wordt gekenmerkt door vooral te beleggen in obligaties en aandelen. De hier verantwoorde opbrengst betreft de dividendinkomsten en obligatierente. - Overige opbrengsten
Overige opbrengsten bestaan uit doorbelaste kosten zoals overeengekomen in de Service Level Agreement met Stichting Scooter Recycling Nederland en Stichting Instituut voor Duurzame Mobiliteit. De cijfers over 2020 zijn opnieuw gerubriceerd om vergelijkbaarheid met 2021 mogelijk te maken. - Kostprijs omzet
Door de 213 (2020: 214) aangesloten autodemontagebedrijven zijn in 2021 178.136 (2020: 186.300) wrakken gedemonteerd. Aan deze autodemontagebedrijven zijn demontagevergoedingen uitgekeerd. Daarnaast bestaat de kostprijs omzet uit kosten voor inzameling en verwerking van de ARN materialen, service en onderhoud aan droogleginstallaties, de dotatie aan de voorziening overdracht activa en de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten van de PST fabriek. - Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
Deze kosten betreffen onder andere publiciteit, huisvesting, kantoor, vervoer en overige bedrijfskosten. De cijfers over 2020 zijn opnieuw gerubriceerd om vergelijkbaarheid met 2021 mogelijk te maken. - Lonen en salarissen
Het gemiddeld personeelsbestand bij ARN bestaat uit 18,6 fte (2020: 20,7 fte). Daarnaast heeft Stichting Auto Recycling Holding een bestuur met vier bestuurders en ARN Auto Recycling Nederland B.V. heeft een Raad van Commissarissen met drie leden. - Sociale lasten en pensioenlasten
Deze post bestaat naast de wettelijk verplichte sociale lasten uit de pensioenlasten. Werknemers van 21 jaar en ouder nemen vanaf hun indiensttreding deel aan een collectieve pensioenregeling. - Afschrijving op vaste activa
De afschrijvingen hebben vooral betrekking op software. - Overige waardeverminderingen
Door de voorgenomen overdracht van droogleginstallaties aan autodemontagebedrijven heeft ARN Auto Recycling Nederland B.V. in 2020 een bijzondere waardevermindering doorgevoerd op de materiële vaste activa.
- Rentelasten en soortgelijke kosten
Dit betreft vooral beheerskosten voor de beleggingen. - Belastingen over het resultaat
ARN Auto Recycling Nederland B.V. vormt een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting.