Skip to content

In 2021 zijn in totaal 322.831 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is een daling van 9,2 procent ten opzichte van 2020 (355.431). Dat blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en databureau RDC. De sector ondervindt flinke hinder van chiptekorten, waardoor de toelevering is verstoord en autofabrikanten momenteel veel minder auto’s kunnen produceren. Het neveneffect is dat de vraag naar gebruikte personenauto’s is toegenomen. Daarbij gaat het steeds vaker om auto’s die uit het buitenland parallel worden geïmporteerd.

Uit de cijfers van BOVAG en RDC blijkt dat van januari 2021 tot en met juli 2021 171.866 gebruikte wagens werden geïmporteerd. 56 procent daarvan was tussen één en vijf jaar oud. Alleen al in de maand juli 2021 werden er 29.219 occasions geïmporteerd.

Recyclingbijdrage voor alle auto’s met Nederlands kenteken

Tot 1 mei 2021 werd over gebruikte en parallel geïmporteerde auto’s geen recyclingbijdrage betaald, terwijl ze hoogstwaarschijnlijk wel aan het einde van hun levensduur in Nederland gerecycled worden. Met de Algemeen verbindend verklaring (Avv) van de recyclingbijdrage per 1 mei 2021 geldt de recyclingbijdrage nu voor alle personenwagens en lichte bedrijfswagens die een Nederlands kenteken krijgen. Doordat dankzij de nieuwe recyclingbijdrage in 2021 een gelijk speelveld is gecreëerd, kon de bijdrage per voertuig omlaag. Van € 30 in 2021 naar € 25 in 2022.

Cees Achterberg (links op de foto) en Ruben Gelok van de RDW.

‘Regelgeving was de grootste hobbel’

Met relatiemanager Cees Achterberg en projectmanager Ruben Gelok van de RDW blikken we voor dit duurzaamheidsverslag terug op de uitrol en implementatie van de recyclingbijdrage. Achterberg: “Samen met ARN hebben we zo’n drie jaar geleden al het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat benaderd. Voordat alles geaccordeerd was, waren we een paar jaar verder, waarbij de grootste hobbel de regelgeving was. Zo moest de RDW formeel een nieuwe taak toegewezen krijgen en moest de Regeling erkenning bedrijfsvoorraad worden aangepast. Het mooie ervan is dat het echt een gezamenlijk initiatief is. Importeurs aangesloten bij de RAI Vereniging betaalden de bijdrage al vrijwillig, maar veel anderen nog niet. Daar is dankzij de nieuwe recyclingbijdrage verandering in gekomen. Het ministerie heeft de noodzaak van de Algemeen verbindend verklaring ingezien om tot een gelijk speelveld te komen.”

Sinds het uitbreken van de coronacrisis is de parallelimport enorm toegenomen, tot ongeveer 50 procent van alle gebruikte auto’s

Ruben Gelok
Projectmanager RDW

 

Parallelimport in 2021 enorm toegenomen

Hoewel de uitrol oorspronkelijk voor 1 januari 2021 gepland stond, werd de Algemeen verbindend verklaring uiteindelijk vier maanden later, op 1 mei, ingevoerd. Toch was de timing nog steeds heel goed. Gelok: “Sinds het uitbreken van de coronacrisis is de parallelimport enorm toegenomen, tot ongeveer 50 procent van alle gebruikte auto’s.” Wel betekende de nieuwe taak die de RDW erbij kreeg extra werk voor de RDW-keuringsstations. Achterberg: “Dat gebeurde precies op het moment dat we op de keuringsstations nog bezig waren om de coronamaatregelen handen en voeten te geven. Vóór de pandemie bezochten kopers van auto’s uit het buitenland het keuringsstation immers fysiek. Toen dat door de lockdown niet meer wenselijk was, hebben we met stoom en kokend water online alternatieven moeten inrichten.” De relatiemanager verduidelijkt dat de plannen om processen meer te gaan digitaliseren er al waren, maar dat corona de implementatie daarvan heeft versneld.

 

Digitalisering keuringsstations

Erkenninghouders, garagebedrijven die alles op orde hebben, hebben bij de RDW een speciale status. Zij kunnen hun auto’s sinds medio 2020 online aanmelden. Gelok: “We hebben daarvoor een specifiek proces ingericht, waarin we onder meer de documentatie checken en specifieke foto’s van de betreffende auto inzien. Bij twijfel moet alsnog een bezoek aan het keuringsstation worden gebracht.” Deze nieuwe manier van werken levert veel positieve reacties van ondernemers op. Bovendien heeft deze aanpak voor de RDW verschillende voordelen: “De recyclingbijdrage is zo digitaal te innen én we hebben direct inzichtelijk wat we aan ARN moeten overmaken.”

Particulieren die een auto parallel importeren, moeten nog wel fysiek naar een keuringsstation komen. Medewerkers van de keuringsstations slaan de recyclingbijdrage dan handmatig aan op de kassa. “Dat was even wennen voor de mensen op de werkvloer, maar ze hebben dat vanaf het begin fantastisch opgepakt.”

ARN is echt een kennispartij met korte lijntjes naar belanghebbenden, dat werkt heel fijn. We zijn blij dat we een actieve bijdrage hebben kunnen leveren aan de implementatie van de recyclingbijdrage

Ruben Gelok
Projectmanager RDW

 

‘Iedereen wilde er iets van maken’

“We waren benieuwd hoe de branche zou reageren, maar dat was dus erg positief. Alle betrokkenen willen dit ook echt,” vertelt Gelok. “Het scheelt natuurlijk ook dat bedrijven het bedrag op hun beurt doorberekenen aan de klant en dat duurzaamheid voor iedereen een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering wordt. In totaal is er in de periode mei 2021 tot en met december 2021 over 231.451 auto’s een recyclingbijdrage betaald. Dat we als RDW samen met ARN in staat zijn om zulke grote stappen te zetten past ook bij onze strategie, waarin duurzaamheid hoog in het vaandel staat.”

Samen maken we er iets moois van

Gelok denkt dat de campagne ‘Samen maken we er iets moois van’ een rol heeft gespeeld bij de soepele uitrol van de recyclingbijdrage. Gelok: “Iedereen was goed geïnformeerd. Zo hadden we bijvoorbeeld een lijst met vragen en antwoorden opgesteld, onder meer voor de keuringsstations.” Terugkijkend concluderen beide heren dat het voor de RDW een geweldig project was om aan mee te werken. Achterberg: “Vanaf het allereerste begin wilde iedereen er iets van maken. Diverse expertises zijn aan elkaar gekoppeld; denk aan operatie, financiën en communicatie. Allemaal hebben we onze schouders eronder gezet, waarbij iedereen zijn of haar eigen rol pakte. De samenwerking was in een paar woorden samengevat: constructief, prettig en open.”

Gelok sluit af: “ARN is echt een kennispartij met korte lijntjes naar belanghebbenden, dat werkt heel fijn. We zijn blij dat we een actieve bijdrage hebben kunnen leveren aan de implementatie van de recyclingbijdrage en die we natuurlijk nu nog steeds leveren met de inning van de bijdrage!”

Hoe gaat de inning van de recyclingbijdrage in z’n werk?

De recyclingbijdrage is een eenmalige bijdrage boven op de aanschafprijs van een nieuwe personenauto of lichte bedrijfswagen. De importeur int de recyclingbijdrage bij de eerste kentekenregistratie. Het geld dat zo wordt geïnd wordt afgedragen aan Stichting Auto Recycling Holding, die ARN opdracht geeft voor verantwoorde en hoogwaardige autorecycling.

Meer over de campagne

Om consumenten en professionals te informeren over de wijzigingen rondom de recyclingbijdrage heeft ARN samen met haar partners in 2021 de campagne ‘Samen maken we er iets moois van’ gelanceerd met een bijbehorende website.

‘Samen maken we er iets moois van’ staat voor: samen werken aan verantwoorde en hoogwaardige recycling van auto’s. Naast ARN en de RDW zijn ook RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA en Stiba partners van de campagne. De laatste vier organisaties stonden in 1995 aan de wieg van ARN en nog altijd zijn deze partners drijvende krachten achter ARN. Ambassadeurs van de campagne zijn wetenschapsjournalist en presentator Anna Gimbrère en presentator Rob Kamphues.

Sustainable Development Goals

Voor het vierde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.